
13 av de nya bussarna är eldrivna för bruk i en Bus rapid transit-linje, BRT, som går i egen fil.
Arriva Sveriges vd Johan Åhlander är särskilt nöjd över att företaget vann kontraktet i en expansiv region som Helsingborg.
-Vårt anbud fokuserade på att göra resandet enklare för kunderna med hjälp av ett nytt tidtabellssystem, högre servicenivåer, ny teknologi och förbättrad integration med tågtrafiken. Men det är också viktigt att vi gjorde det i hård konkurrens och där vårt anbud ansågs ha den höga kvaliteten, säger han.
Arriva Sverige ansvarar även för Pågatågen i Skåne och har järnvägstrafik i Stockholm och Östergötland samt busstrafik i Halmstad och Stockholm.
Skånetrafiken har varit beställare för stadstrafiken i Helsingborg och processen pågick i ungefär ett och ett halvt år.
-Vi är nöjda med antalet anbudsgivare och kvaliteten i anbuden. Vi har gjort tilldelning utifrån kvalitetsparametrar och det mest prisvärda anbudet, säger affärsområdeschefen Magnus Wikforss vid Skånetrafiken.